Här kommer lite information till dig som just fått din fiber aktiverad.

Beroende på om du valt någon av föreningens gruppavtal eller valt ”Öppen Fiber” så kommer tjänsterna (t.ex. Bredband, TV, IP-telefoni) aktiveras lite olika.

 

Tänk på att oavsett vilken av alternativ ni valt nedan, så skall ni vid problem med tjänsten (t.ex. låg hastighet, problem med TV-box eller liknande) alltid kontakta den tjänsteleverantören ni har (t.ex. Telia, Rixnet o.s.v.), Tegab har inget med tjänsterna att göra och skall inte kontaktas med detta. Skulle det visa sig vara fel på fibern fram till er kommer tjänsteleverantören kontakta Tegab för åtgärd.

 

Telia gruppavtal:

När vi fått ihop minst 10st inkopplade Telia gruppabonnenter skickar vi listan till Telia för inläsning (max 1ggr/vecka och normalt på måndag). Det kan sedan ta upp till fyra veckor för Telia att läsa in filen men historiskt sett har det bara tagit c:a 3 dagar. När de har läst in adresserna så skickar vi ett mail om att ni kan aktivera ert gruppabonnemang och knyta det mot er personligen.

Detta gör ni på http://telia.se/aktivera.

 

Internet kommer igång direkt, medans koderna till TV-boxen kan dröja något. Efter aktiveringen hittar ni all information på "Mitt Telia" (abonnemang, koder och dylikt).

Har ni ADSL bredband från Telia, skall ni inte säga upp detta själva, övergången sker automatiskt när ni aktiverat abonnemanget på er.

Tänk bara på att ni aktiverar det nya abonnemanget på samma person som står på det gamla.

Om ni vill flytta ert gamla nummer till nya IP-telefonin som ingår, kontaktar ni Telia för portering av numret.

Skulle er adress efter minst 1½ vecka fortfarande inte gå att aktivera via http://telia.se/aktivera, kontaktar ni styrelsen via mail till admin@ommernnedsjon.se. Ta med vilket datum ni fick fibern aktiverad och vilken adress ni bor på.

Rixnet gruppavtal:

Rixnet gruppavtal aktiveras alltid den första i varje månad för de som fått sin fiber aktiv. Tänk bara på att de som får sin fiber aktiverad de sista dagarna i månaden kanske inte hinner komma med i kommande aktivering.

Vill ni börja använda er fiber direkt kan ni ta ett korttidsabonnemang via Zitius portal https://zmarket.se/.

Öppen fiber:

Så fort fibern är aktiverad kan ni koppla in en dator i mediaomvandlaren och gå in på https://zmarket.se/ och beställa de tjänster ni vill ha.

 

Med vänliga hälsningar Styrelsen ÖÖNF

kontakta oss

Gamla Ödenäsvägen 99

441 95 Alingsås

info@ommernnedsjon.se

När ni klickar på skicka knappen. så godkänner ni även vår policy i enlighet med GDPR. Läs vår Policy här...

© 2018 by Ömmern Östra Nedsjöns Fiber.