Information

Här hittar du information om t.ex. fakturaval, avtal, aktivering av kollektivt avtal o.s.v.

Gör ert fakturaval

Fakturaval finns under mina sidor på

www.fiberekonomi.se

- se gul markering

Om ni inte redan har fått ett login så kan ni få av föreningen - skriv till info@ommernnedsjon.se.

När ni är inne så välj fliken ‘fakturaval’

Om du väljer e-postfaktura

Kontrollera att rätt e-postadress är sparat under dina personuppgifter och klicka därefter på knappen ”Skicka verifierings kod till din mejl”.
Vi testar på detta sätt att du får mejl från oss. Om meddelandet inte nått fram till din e-post inom ett par minuter, kontrollera då din skräppost.
För att undvika att våra mejl betraktas som ”skräppost”, bör du ange @fiberekonomi.se såsom ”Betrodd avsändardomän” i ditt e-postprogram. Kontakta föreningens administratör om du får problem.
Väljer du e-post så är det ditt ansvar att hålla rätt e-postadress uppdaterad i vårt register och att du löpande läser din e-post.

Om du väljer E-faktura

E-faktura anmäler du här i webbportalen – INTE via internetbanken. Kontrollera att det står rätt personnummer i fältet ”Betalande personnr.” Personnr ska skrivas som ÅÅÅÅMMDD-NNNN. Du måste välja den bank (från listan) som din internetbank är kopplad till. Alla lokala Sparbanker är anslutna till Swedbank. Vi uppdaterar automatiskt din internetbank att du valt e-faktura från din fiberförening.
Har du frågor, kontaktar du föreningens administratör.

Om du väljer Autogiro

Ansökan om ”Autogiro” gör du via din internetbank. Sök upp din fiberförening som Mottagare och ange ditt kundnummer i fiberföreningen som ”Ditt betalarnummer”. Det är viktigt att din profil i webbportalen har rätt personnummer i fältet ”Betalande personnr.”
Personnr ska skrivas som ÅÅÅÅMMDD-NNNN. Kontakta din bank om du behöver hjälp med ansökan om autogiro i din internetbank.
När din ansökan om Autogiro har blivit godkänd i banken kommer din profil att uppdateras automatiskt.
Det kan ta några dagar innan vi får denna information från banken.

Om du väljer brevfaktura

Du får fakturan hemskickad via posten. En faktureringsavgift tillkommer för brevfaktura.

Nuvarande avgifter:

Avgift brevfaktura       45,00 kr

Avgift E-post faktura      25,00 kr

Påminnelseavgift      60,00 kr

Avgift Manuell inbetalning  60,00 kr

Avgift återbetalning     125,00 kr


NYSS FÅTT DIN FIBER KLAR?

Här kommer lite information till dig som just fått din fiber aktiverad.

Beroende på om du valt  föreningens gruppavtal eller ”Öppen Fiber” så kommer tjänsterna (t.ex. Bredband, TV, IP-telefoni) aktiveras lite olika.

Tänk på att oavsett vilken av alternativ ni valt nedan, så skall ni vid problem med tjänsten (t.ex. låg hastighet, problem med TV-box eller liknande) alltid kontakta den tjänsteleverantören ni har. Tegab har inget med tjänsterna att göra och skall inte kontaktas med detta. Skulle det visa sig vara fel på fibern fram till er kommer tjänsteleverantören kontakta Tegab för åtgärd.

Telia gruppavtal:

Du bör fått information om när vi har möjlighet att skicka in en begäran till Telia (styrs av avtalet med Telia), om inte kontaktar du styrelsen.
Därefter behöver Telia upp till 30 dagar på sig för att läsa in och färdigställa adressen/adresserna för aktivering.

Vi återkopplar alltid när vi fått ett datum när de beräknas vara klara från Telia. Så fort vi ser att aktivering är möjlig, så meddelar vi detta till berörd abonnent.

​Aktiveringen gör ni själva på http://telia.se/aktivera.

Internet kommer vanligtvis igång direkt, medans koderna till TV-boxen kan dröja något. Efter aktiveringen hittar ni all information på "Mitt Telia" (abonnemang, koder och dylikt), där kan ni också beställa extra tjänster som t.ex. fler TV-kanaler.
Har ni ADSL bredband från Telia, skall ni kontakta Telias kundtjänst när ni aktiverat abonnemanget på er, då hjälper de er att avsluta ert befintliga Telia-abonnemang.
Om ni vill flytta ert gamla nummer till nya IP-telefonin som ingår, kontaktar ni Telia för portering av numret.
Skulle er adress efter minst 1½ vecka fortfarande inte gå att aktivera via http://telia.se/aktivera, kontaktar ni styrelsen via mail till info@ommernnedsjon.se. Ta med vilket datum ni fick fibern aktiverad och vilken adress ni bor på.

Öppen fiber:

Så fort fibern är aktiverad kan ni koppla in en dator i mediaomvandlaren och gå in på https://zmarket.se/ och beställa de tjänster ni vill ha.


Skall du sälja din fastighet?

Byta ägare /
Överlåta avtal

Då måste du anmäla detta till föreningen, så vi kan göra ett överlåtelseavtal via vår tjänst "Oneflow", där ett nytt anslutningsavtal kan tecknas med den nya ägaren av fiberavtalet.

GDPR

Nedan knapp leder till information om vår GDPR policy